جراحی بیماری های لثه

بسیاری از افراد به دلیل عواملی همچون تجمع پلاک و باکتری ها در دهان و یا بیماری های مزمن نیاز به جراحی بیماری های لثه دارند. درصورتی که بافت لثه قابلیت درمان نداشته باشد از این جراحی با عنوان عمل پریودنتال برای جلوگیری از افتادن دندان , ترمیم استخوان فک , کاهش شکاف لثه میان دندان , درمان بیماری ها گینوییت و پریودنتیت و یا تغییر شکل استخوان جهت کاهش رشد باکتری در شکاف استخوان بنا به تشخیص پزشک استفاده می شود.

در آیینه به لثه‌هایتان نگاه کنید؛ رنگ لثه‌های سالم صورتی است و محکم هستند، در این حالت استخوان محکم است و  دندان را  به خوبی نگه می‌دارد. در صورتی که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لثه شما خونریزی می‌کند، قرمز رنگ و ملتهب است، از روی دندانتان کنار رفته است یا دندان‌هایتان لق شده است، باید حتما برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم جراحی لثه انجام شود.

برای داشتن دندانهای سالم باید درمان بیماری لثه را جدی بگیرید تا مجبور نباشید در سنین جوانی دندانهای خود را به دلیل عفونت شدید از دست بدهید.

بیماریهای لثه شامل عفونت و التهاب لثه وبافت نگهدارنده دندان میباشد .مهمترین عامل از دست دادن دندان بیماریهای لثه می باشد.علائم بیماری لثه ،قرمزی ،تورم وخونریزی و گاهاً خارج شدن چرک از لثه وبوی بد دهان می باشد.درمان این بیماری به شدت بیماری لثه بستگی دارد.در مراحل پیشرفته تر درمان شامل کورتاژ و یا جراحی های لثه می باشد.

چه چیزی باعث بیماری لثه می شود؟

دهان ما پر از باکتری است. این باکتری ها همراه با مخاط و سایر ذرات، دائماً یک پلاک چسبنده و بی رنگ روی دندان ها تشکیل می دهند که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک می کنند تا از شر این پلاک ها خلاص شویم. پلاک‌هایی که برداشته نمی‌شوند می‌توانند سفت شوند و «تارتار» تشکیل دهند که دیگر مسواک زدن آن ها را تمیز نمی‌کند.

فقط یک تمیز کردن حرفه ای توسط دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان می تواند تارتار را از بین ببرد. حال اگر این تارتار ها برای مدت طولانی روی دندان ها باقی بماند، میتوانند باعث ایجاد بیماری های مختلفی بر روی دندان و لثه باشند.
سیگار کشیدن هم یکی دیگر از عوامل مرتبط با ایجاد بیماری های لثه است. علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند شانس درمان موفقیت آمیز بیماری های لثه را کاهش دهد. به طور کلی دلایل بیماری های دهان و دندان شامل موارد زیر می شوند:

• مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ضعیف یا نامنظم
  • عادات غذایی بد مانند مصرف بیش از حد قند
  • مصرف سیگار و مواد مخدر
  • برخی داروها
  • دیابت و برخی شرایط دیگر
  • یک استعداد ژنتیکی
  • بلوغ
بیماری های لثه

هزینه جراحی بیماری های لثه

انواع جراحی بیماری های لثه :

جراحی فلپ لثه ، کورتاژ لثه ، جراحی پیوند استخوان ، جراحی پیوند بافت نرم لثه ، جراحی هدایت شده بافت لثه ، جراحی افزایش طول تاج ، جراحی لثه با لیزر

کورتاژ لثه یا همان خراشیدن لثه شامل خراشیدن بافت ناسالم از بخش عفونت کرده لثه و در نهایت التیام لثه سالم باقی مانده است.

عوارض جراحی بیماری های لثه :

۱-حساسیت دندان ها به سرما و گرما پس از مدتی با رعايت بهداشت دهان و دندان از بين می رود. استفاده از خميردندان های ضد حساسيت در صورت شدت حساسيت دندان از طرف جراح تجويز خواهد شد.

۲- فاصله گرفتن لثه از طوق دندان و خالی شدن لثه بین دندان ها

۳- به دلیل حساس شدن زیاد لثه ها و دندان ها پس از عمل جراحی بیماری های لثه ممکن است در خوردن و اشامیدن اختلال ایجاد شود.

۴- ممکن است خونریزی و ورم به مدت دو تا سه روز پس از عمل جراحی لثه ادامه داشته باشد

۵- لق شدن مختصر دندان ها (این امر بعد از سه هفته تا یک ماه به حالت طبیعی خود برمی گردد).

جراحی بیماری های لثه

گینوییت چیست ؟

گینوییت از جمله بیماری های خفیف لثه که سبب التهاب و خونریزی در لثه می شود. این بیماری در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و ایجاد باکتری حاوی بیوفیلم بر روی بافت های دندان ایجاد می شود. این بیماری در بسیاری از موارد بدون درد است بنابراین بایستی در صورت مشاهده علائم این بیماری به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید.

عوامل ایجاد گینوییت :

• مصرف داروهای خاص
  • تغییرات هورمونی
  • استعمال دخانیات
  • ژنتیک

پریودنتیت چیست؟

پریودنتیت  دندان
پریودنتیت دندان

چه چیزی باعث بیماری لثه می شود؟

پریودنتیت چیست؟

هنگامی که ژنژیویت (پلاک روی دندان) درمان نشود، می تواند به “پریودنتیت” (به معنای “التهاب اطراف دندان”) تبدیل شود. در پریودنتیت، لثه‌ها از دندان‌ها جدا می‌شوند و فضاهایی (به نام پاکت‌ها) ایجاد می‌کنند که محل ایجاد عفونت است. با گسترش پلاک و رشد زیر خط لثه، سیستم ایمنی بدن با باکتری ها مواجه میشود و با آن ها مبارزه می کند. سموم باکتریایی و پاسخ طبیعی بدن به عفونت، شروع به شکستن استخوان و بافت همبند نگهدارنده دندان ها می کند. در صورت عدم درمان از طریق جراحی بیماری های لثه، استخوان‌ها، لثه‌ها و بافت‌هایی که از دندان‌ها حمایت می‌کنند از بین می‌روند و ممکن است در نهایت دندان‌ها لق شوند و از جای خود بیرون بیایند.

هزینه جراحی بیماری های لثه چقدر میشه؟

برای مشاوره حضوری و اطلاع از قیمت با متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی آلما تماس بگیرید. شماره تماس: ۰۲۱۶۶۹۱۶۶۲۴

4.9/5 - (8 امتیاز)

1. سلام وقتتون بخیر
    هزینه جراحی بیمار لثه چقدر میشه؟

جهت اطلاع از قیمت جراحی لثه با متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی آلما تماس بگیرید. شماره تماس: ۰۲۱۶۶۹۱۶۶۲۴

2. سلام وقتتون بخیر
    چه چیزی باعث بیماری لثه میشه؟

1. سلام وقتتون بخیر
      خیلی چیز ها باعث این موضوع میشود مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ضعیف یا نامنظم
      عادات غذایی بد مانند مصرف بیش از حد قند
      مصرف سیگار و مواد مخدر