درمان ریشه دندان RCT

عصب کشی یا Root Canal Therapy یا درمان ریشه در واقع درمان بیماریهای ریشه دندان میباشد.ریشه از دو قسمت بافت سخت و نرم تشکیل شده است که بافت نرم شامل سرخرگ و سیاهرگ و عصب میباشد

بعد از ویزیت ومشاهده عکس رادیوگرافی توسط دندانپزشک انجام عصب کشی تشخیص داده میشود .درمان ریشه دندان طی چند مرحله انجام میشود
در مرحله اول عصب کشی ،پالپ چمبر یا اتاقک عصب تخلیه شده و فضای باقیمانده کاملا تمیز  میشود ودر مرحله بعد این فضای باز شده پر میشود .
در صورتی که به بیشتر از یک ویزیت جهت درمان دندان شما نیاز باشد دندانپزشک با قراردادن پانسمان موقت ادامه درمان را به وقت بعدی موکول میکند.
در ویزیت بعدی پانسمان موقت برداشته میشود و محفظه پالپ و ریشه دندان طی مراحلی به طور کامل با مواد مخصوص به طور دائمی پر میشود و در نهایت تاج دندان مانند یک دندان طبیعی ساخته شده و شکل داده میشود.
در صورتی که شکستگی دندان عمیق باشد،الزاما رو کش جایگزین تاج دندان میگردد. هر کدام از این مراحل به دلایلی مانند عدم حضور بیمار در وقت داده شده ، انجام نگردداحتمال شکست درمان وجود دارد . در سالهای قبل این دندانها با ریشه های صدمه دیده بیمار کشیده می شدند ولی امروزه این دندانها به وسیله ی درمان ریشه نجات داده می شوند و تا مدتها در دهان باقی میماتد.
مراقبهای بعد از عصب کشی:
در صورتیکه مراقبتهای لازم بعد از درمان انجام نشود ،پوسیدگی های دندانی میتواند مجددا"عامل مشکلات جدید باشد .یک دندان درمان شده و ترمیم شده با مراقبتهای مناسب میتواند سالها دوام داشته باشد .
درمان های ریشه معمولا با درصد بالایی موفقیت آمیزهستند .
مراقبتهای بعد از عصب کشی شامل :
چکاپ دوره ای نزد دندانپزشک (که در کلینیک دندانپزشکی آلما بطور رایگان انجام میگردد )،مسواک زدن صحیح حداقل 2 بار در روز ،استفاده از نخ دندان حداقل یکبار در روز ،پرهیز کردن از جویدن غذاهای سفت و سخت و یا یخ که باعث شکستن دندان و صدمه زدن به ریشه دندان می شود .
دلایل اصلی بوجود آمدن مشکلات ریشه دندان :
1- ترک دندان
2-پوسیدگی های عمیق دندان
3-صدمه به دندان مثل ضربه های شدید که ممکن است اخیرا"و یا حتی مدتها قبل اتفاق افتاده باشد در صورتیکه درمان این دندان انجام نشود ؛عفونت و چرک میتواند باعث تخریب استخوان فک شود ،یک آبسه انتهای ریشه میتواند استخوان اطراف دندان را تخریب کند و باعث دردهای دندانی شدید شود .
مراحل RCT (درمان ریشه )یا عصب کشی
1-(x-ray)گرفتن عکس از دندان :
در صورتیکه دندانپزشک شما معتقد هستند که شما نیاز به عصب کشی دندان دارید در مرحله اول گرفتن عکس دندان است که نشان دهنده محل و جزییات آسیب دندانی شما می باشد.
2-بی حسی موضعی (anesthesia)
جهت شروع کار ،دندانپزشک دندان شمارا بی حس میکند تا با حداقل درد و عکس العمل شما بتواند درمان را انجام دهد ،درد یک عصب کشی بیشتر از درد یک پر کردن ساده دندانی نیست .
3-پالپکتومی (palpectomy)
در این مرحله پالپ ریشه دندان برداشته شده و محفظه آن کاملا تمیز میشود .
4-پرکردن (Filling)
کانالهای ریشه ای که تخلیه شده و باز شده با مواد مورد نظر پر و بازسازی میشود .

هزینه عصب کشی به موارد متعددی بستگی دارد از جمله شماره دندان تعداد کانالهای نیاز به درمان و... که این هزینه بعد از ویزیت و مشاهده عکس قابل محاسبه میباشد.