جراحی و کشیدن دندان عقل

دندان عقل سومین و آخرین دندان مولار یا آسیاب بزرگ است که در بیشتر افراد در سنین نوجوانی یا اوایل دهه ی دوم سن ظاهر میشود.

در بعضی مواقع این دندان میتواند برای فرد بسیار با ارزش باشد واین در صورتی است که دندان عقل سالم و در وضعیت مکانی خوبی قرار داشته باشد و هم ردیف دندانهای دیگر باشد متاسفانه در اکثر موارد غیر همتراز بودن دندان عقل باعث میشود افراد ملزم به کشیدن آن شوند.

وضعیت قرارگیری نادرست دندان عقل میتواند به صورت پوزیشن های کاملاً افقی ویا دارای زاویه با دندان مجاور باشد .این وضعیت  میتواند باعث شلوغی دندانها و یا باعث صدمه زدن به دندانهای مجاور ،استخوان فک ویا عصب آن ناحیه گردد.

با معاینه توسط دندانپزشک و ومشاهده عکس رادیوگرافی OPG،دندانپزشک یا متخصص جراح فک و صورت میتواند به راحتی تشخیص دهد که دندان عقل بیمار قبل از ایجاد هرگونه مشکل نیاز به کشیدن ویا جراحی دارد ویا هنوز احتیاج به زمان دارد ویا کاندید کشیدن نمیباشد.

خارج کردن دندان عقل در سنین نوجوانی بسیار آسانتر است به این دلیل که ریشه های دندان عقل به طور کامل رشد نکرده و کشیدن یا جراحی کمتر به استخوان فک آسیب میرساند.در افراد مسن زمان ترمیم وریکاوری میتواند طولانیتر باشد.

دندان عقل نهفته و نیمه نهفته:

دندان عقل میتواند به طور کامل در درون بافت نرم و یا درون استخوان فک قرار گرفته باشد که در این صورت به آن دندان عقل نهفته می گویند و در صورتی که قسمتی از آن از لثه بیرون زده باشد دندان عقل  نیمه نهفته اطلاق میگردد.

دندان نیمه نهفته به باکتری ها اجازه میدهد تا وارد نواحی اطراف دندان شده وباعث ایجاد عفونت ،درد ،ورم و سفت شدن فک در ناحیه شوند.با توجه به اینکه مسواک زدن و استفاده نخ دندان به دلیل موقعیت مکانی دندان عقل، مشکل میباشد دندانهای عقل نهفته بیشتر مستعد پوسیدگی و بیماریهای لثه هستند.

دندانهای نهفته یکی از نگرانیهای بیماران ارتودنسی میباشد و معمولاًقبل از شروع درمان ارتودنسی کشیدن آنها توصیه میشود.حتی در مواردی که ارتودنسی انجام شده ودندانها به فرم ثابت و دلخواه رسیده اند در صورت نکشیدن دندانهای عقل پیش از ارتودنسی ممکن است ایجاد مشکل کنند.فشاری که دندان عقل نابه جا به روی دندانها وارد می آورد می تواند علاوه بر ایجاد درد سبب از بین رفتن فرم دندانها شود.